Bahatost
ili posuđenica arogancija (latinski: arrogantia, superbia ) jest stav
koji precjenjuje vlastitu vrijednost ili vlastite vještine.
Potiče i oholost, drskost i prijezirno ponašanje prema
drugima.
To pisano, jasno i kratko objašnjenje, svakako bismo trebali zapamtiti i imati ga na umu kada se susretnemo s bahatošću. Što u takvim prilikama učiniti? Ovisit će prije svega o nama samima, a važno je za sve one oko nas, bliže i dalje, ne samo za nas.
„Jedan od najljepših načina na koji život ostvaruje ravnotežu jest u tome da nitko ne može iskreno nastojati pomoći drugome, a da pri tome ne pomogne i sebi“ Ralph Waldo Emerson
Bahatost, arogantnost, oholost - koliko sličnih riječi, mnogima danas, prihvatljivo i poželjno ponašanje za sve društvene slojeve, od onih bez znanja i obrazovanja, do onih koji imaju akademske titule. Brojne životne situacije prilike su za iskazivanje osobne bahatosti, koja je često i na štetu drugoga. Pri tome okolnosti ne moraju biti istinite, ali kome treba istina i asertivno ponašanje, kada je bahatost najčešće sve što nam treba kako bismo dominirali onima koji su ostali u granicama čovjeku prihvatljivog i poželjnog ponašanja- suosjećanja, osnovne osobine ljudskosti. Teško ga je zadržati u društvu izvrnutih i poljuljanih vrijednosti, kada ono što smo do nedavno smatrali nepoželjnim, postaje poželjno, društveno prihvatljivo, ono što neke od nas čini „boljim“, od ostalih „gubitnika“ koji se nisu prilagodili „novim“ vrijednostima.
Kako se postaje bahat?
Promatrajući ljude, a prilika je sve više, u ovo vrijeme raznih događanja, od predsjedničke utrke do nogometne utakmice, osobnih druženja s ljudima koji nisu iz našeg kruga prijatelja, možemo vidjeti da svi oni imaju svoje mišljenje o bahatosti. Ipak, nema baš svatko, a trebao bi imati. Osobna iskustva su svježa i ukazuju na prilično rašireno neshvaćanje, neprepoznavanje i posljedično prihvaćanje bahatosti. U jednom krugu znanih i manje znanih mlađih ljudi, nekoliko je puta spomenuta riječ bahatost. Kada sam upitao društvo što podrazumijevaju kada izgovaraju riječ bahatost, označavajući određenu osobu kao bahatu, priznajem, ostao sam iznenađen „neodređenim“ odgovorima, zapravo nije mi bilo jasno objašnjeno što pod tim misle, iako su pokušali objašnjavati i kroz primjere. Na daljnje pitanje, kako se oduprijeti takvim bahatima, odgovori su bili još više poražavajući.
Ako nismo u mogućnosti nešto riječima opisati, kako to možemo razumjeti i objasniti drugima? Krije li se tu odgovor na pitanje prihvaćamo li lakše ako ne razumijemo? Prenaporno je promisliti, razumjeti, i uostalom, zašto se truditi, kada to neki drugi čine za nas. Gubimo li želju za mentalnim naporom, koji zovemo razmišljanje, a nije li nas upravo to odvojilo od onih koji ne mogu procesuirati značenja, ili se čak i nemaju volje služiti internetskom „pameću“? Čak što više ostao sam iznenađen što se nitko nije poslužio pametnim telefonom. No, to ćemo ostaviti za neku drugu temu pisanja, inteligencija - snalaženje u novim situacijama.
Nedavno sam imamo priliku pročitati najnoviju knjigu psihologinje Ljubice Uvodić-Vranić „Neizgovorena pitanja i odgovori“, o najvažnijim odnosima u ljubavi i u poslu, u kojoj je prvo poglavlje naslovljeno kao i naslov ovog teksta. Svakodnevne okolnosti dodatno su pojačale osobni utisak, kako se radi o najaktualnijem tekstu između 36 ostalih poglavlja, s kojim je i započela promocija knjige, ispred prepune dvorane ljudi. Odziv, više nego vrijedan divljenja, pun razumijevanja, kao što autorica kaže u ljubavi i poslu. Dakle, svi koji tražite razne odgovore na svoje probleme, pitanja, savjete, tražite neka objašnjenja, rješenja, savjetujem da se obratite udruzi Petkom u pet, koju autorica vodi od 1977godine., u Zagrebu, novije i Splitu, kontakt-radio emisiji „Avantura promijene“ i drugim tiskovinama. Naravno, tu su i ostale knjige zajedničkog naslova Avanture osobne promijene. Preporučam.
Prilika koju nisam želio propustiti, podijeliti s Vama čitatelju, ono što sam provjerio u živom razgovoru, u društvu znanih ljudi, i Ljubice, kako se postaje bahat, što bahatost znači?
Ljubica Uvodić -Vranić, psihologinja, piše u svojoj knjizi da je ispraznost, nebavljenje ičime na ozbiljan način, nepromišljanje i nerad itekako pogoduju nastanku bahatosti pa onaj koji ništa ne radi nadomješta tu svoju bezvrijednost pomoću bahatosti. Slažete li se? Što mislite kada se to događa u okruženju ljudi oko vas, u ljubavi i-ili poslu. Kada svoje dijelite s tim ljudima, a za uzvrat dobivate tišinu ili još gore oni koriste vaše djelovanje kao svoje, namjerno zanemarujući i prešućujući istinu, svjesno, jeli to bahatost ili ... Sigurno ste više puta bili u takvoj situaciji. Što ste učinili ? Okrenuli leđa, propustili priliku odgovoriti? Moguće ste razmišljali, i došli do zaključka da takvi ljudi uspijevaju, baš zato jer se tako ponašaju, pa zašto ne biste i Vi? Obrasci ponašanja, okolina, nezaposlenost, osobni razlozi. Koliko treba svakome od nas da se odluči za promjenu ponašanja, od neprihvatljivog do prihvatljivog.
Evo nekoliko jasnih razmišljanja, smjernica, podsjećanja, tko su i zašto su – bahati.
Zašto su bahati ljudi bahati?
Bahati su nesigurni. Oni se izvana ponašaju sigurno tj. pretjerano sigurno.
Bahati su neuvjerljivi. Pametnijem promatraču jasno je da oni nešto skrivaju, maskiraju. Njihova je bahatost štit ili maskirna uniforma. Ispod maske nema prave vrijednosti. Da su sigurni, ne bi se toliko napuhavali, znali bi da je dovoljno reći mirno, tiho i odlučno. Istina je dovoljna.
Bahati žele skrenuti na sebe pozornost. Bahato je ponašanje uočljivo pa pomaže narcisoidnima da privuku pozornost.
Bahati troše svoju energiju na pogrešan način. Energiju koju potroše na svoje uzdizanje iznad sugovornika mogli bi korisnije upotrijebiti na obrazlaganje argumenata, ako ih imaju, ili na traženje argumenata koje još nisu našli ili fokusirali.
Bahati viču da uvjerili sebe jer ni sami ne vjeruju u ono što govore.
Bahati viču da uvjerili druge jer iz iskustva znaju da se mnogi ljudi uplaše pa se od straha prave da vjeruju bahatima. Ili im ne vjeruju, ali se pokore.
Bahati svojom bahatošću jasno pokazuju da nemaju dovoljno argumenata pa pokušavaju argumente nadoknaditi bahatim nastupom.
Bahati su antipatični čak i kada su u pravu. Lako je pomisliti: on se tako ponaša jer nije u pravu. Da jest u pravu, bio bi miran i zadovoljan. Ne tiče me se je li u pravu ili ne. Njegovo mi je ponašanje odbojno.
Nećemo reći da su bahati nekim ljudima simpatični, ali ih cijene, imponiraju im. Kakvi su to ljudi koji „padaju“ na bahate?
- Bahati
- Oni koji su (u djetinjstvu) bili emocionalno vezani za bahate.*
Bahati neuspješno prikrivaju strah
Bahati se boje da drugi ne uvide da oni nisu u pravu pa nastoje bahatošću to silom osigurati.
Bahatost može biti više ili manje izražena crta osobnosti, obrambeni mehanizam, a može nažalost biti i dio prave psihičke bolesti ili poremećaj osobnosti.
I kada nisu luđaci i psihopati, bahati se često hvataju submisivnih dobrica, a kada te dobrice prestanu submisivne (pokorne) i postanu asertivne, oni se uvrijede i počnu mrziti dobrice. Osjećaju se prevarenima i napuštenima. Napušteni zaista i postanu, ali prevareni nisu jer su zapravo oni pokušali prevariti.
Bahati se ne usude voljeti jer za ljubav treba riskirati, a kada mrziš, onda si siguran. Ili ti se tako čini.
Bahati su ljudi , gle čuda, nesretni. A čine i sve oko sebe nesretnima. Ne može se biti sretan kada si stalno „nabrijan“.
Kad si bahat-ne moraš voljeti.
Kad si bahat-ne moraš biti zahvalan.
Bahatost je manipulacija tuđim osjećajima: sada ću ja tebe srediti i pokazat ću ti gdje ti je mjesto.
Onaj koji trpi bahatost jest suhi član. Sukrivac.
Bahati uspijeva u početku. Pa ga to potiče da i dalje bude bahat. A suhi član to i dopušta. Pojam suhi član koristi se inače u bolesti ovisnosti. Suhi je onaj koji se sam ne drogira, alkoholizira, nikotinizira, ali podržava ovisnika jer ostaje uz njega i ne buni se odlučno. Tako šalje ovisniku poruku da je njegovo ponašanje, ako nije poželjno, a ono barem podnošljivo. Suhi član često preuzme krivnju na sebe. Bude čak uvjeren da je kriv i tako postane idealan, tj. subolesni partner. Ali kada idealnom partneru prekipi-onda je gotovo. Bahaćenje je raskrinkano*.
Stotinu lica bahatosti
Koliko smo takvih osoba, lica gledali. Slušali izjava i svjedočili njihovim ponašanjima, postupanjima. Koliko smo puta bili u blizini dominantnih muškaraca i žena. Gdje je granica između dominacije i bahatosti, kada su istu prešli, postali bahati. Da, nije to samo osobina muškog roda, emancipirano je to ponašanje, svuda oko nas je stotinu lica bahatosti. Treba ih raskrinkati, znati prepoznati. Oduprijeti se, znači promijeniti sebe, dati dobar primjer i drugima. Ne činite to bahato, nemojte postati bahati. Asertivnost je jedan od odgovora, nešto što uništava bahate i njihovu bahatost. Asertivnost je vještina koja omogućuje da se izborimo za svoja prava, osiguravajući da se naše mišljenje i osjećaji uzmu u obzir, a pri tom se ne narušavaju prava drugih. Sljedni je odgovor, trebamo postati sigurni, jer nesigurnost je prilika bahatima i dominantnima, a ostale odgovore potražite sami...
Vaš je to izbor i odluka- avantura osobnih promjena.
*Dijelovi teksta iz knjige „Neizgovorena pitanja i odgovori“, korišteni su s dozvolom autorice i izdavačke kuće Profil.
To pisano, jasno i kratko objašnjenje, svakako bismo trebali zapamtiti i imati ga na umu kada se susretnemo s bahatošću. Što u takvim prilikama učiniti? Ovisit će prije svega o nama samima, a važno je za sve one oko nas, bliže i dalje, ne samo za nas.
„Jedan od najljepših načina na koji život ostvaruje ravnotežu jest u tome da nitko ne može iskreno nastojati pomoći drugome, a da pri tome ne pomogne i sebi“ Ralph Waldo Emerson
Bahatost, arogantnost, oholost - koliko sličnih riječi, mnogima danas, prihvatljivo i poželjno ponašanje za sve društvene slojeve, od onih bez znanja i obrazovanja, do onih koji imaju akademske titule. Brojne životne situacije prilike su za iskazivanje osobne bahatosti, koja je često i na štetu drugoga. Pri tome okolnosti ne moraju biti istinite, ali kome treba istina i asertivno ponašanje, kada je bahatost najčešće sve što nam treba kako bismo dominirali onima koji su ostali u granicama čovjeku prihvatljivog i poželjnog ponašanja- suosjećanja, osnovne osobine ljudskosti. Teško ga je zadržati u društvu izvrnutih i poljuljanih vrijednosti, kada ono što smo do nedavno smatrali nepoželjnim, postaje poželjno, društveno prihvatljivo, ono što neke od nas čini „boljim“, od ostalih „gubitnika“ koji se nisu prilagodili „novim“ vrijednostima.
Kako se postaje bahat?
Promatrajući ljude, a prilika je sve više, u ovo vrijeme raznih događanja, od predsjedničke utrke do nogometne utakmice, osobnih druženja s ljudima koji nisu iz našeg kruga prijatelja, možemo vidjeti da svi oni imaju svoje mišljenje o bahatosti. Ipak, nema baš svatko, a trebao bi imati. Osobna iskustva su svježa i ukazuju na prilično rašireno neshvaćanje, neprepoznavanje i posljedično prihvaćanje bahatosti. U jednom krugu znanih i manje znanih mlađih ljudi, nekoliko je puta spomenuta riječ bahatost. Kada sam upitao društvo što podrazumijevaju kada izgovaraju riječ bahatost, označavajući određenu osobu kao bahatu, priznajem, ostao sam iznenađen „neodređenim“ odgovorima, zapravo nije mi bilo jasno objašnjeno što pod tim misle, iako su pokušali objašnjavati i kroz primjere. Na daljnje pitanje, kako se oduprijeti takvim bahatima, odgovori su bili još više poražavajući.
Ako nismo u mogućnosti nešto riječima opisati, kako to možemo razumjeti i objasniti drugima? Krije li se tu odgovor na pitanje prihvaćamo li lakše ako ne razumijemo? Prenaporno je promisliti, razumjeti, i uostalom, zašto se truditi, kada to neki drugi čine za nas. Gubimo li želju za mentalnim naporom, koji zovemo razmišljanje, a nije li nas upravo to odvojilo od onih koji ne mogu procesuirati značenja, ili se čak i nemaju volje služiti internetskom „pameću“? Čak što više ostao sam iznenađen što se nitko nije poslužio pametnim telefonom. No, to ćemo ostaviti za neku drugu temu pisanja, inteligencija - snalaženje u novim situacijama.
Nedavno sam imamo priliku pročitati najnoviju knjigu psihologinje Ljubice Uvodić-Vranić „Neizgovorena pitanja i odgovori“, o najvažnijim odnosima u ljubavi i u poslu, u kojoj je prvo poglavlje naslovljeno kao i naslov ovog teksta. Svakodnevne okolnosti dodatno su pojačale osobni utisak, kako se radi o najaktualnijem tekstu između 36 ostalih poglavlja, s kojim je i započela promocija knjige, ispred prepune dvorane ljudi. Odziv, više nego vrijedan divljenja, pun razumijevanja, kao što autorica kaže u ljubavi i poslu. Dakle, svi koji tražite razne odgovore na svoje probleme, pitanja, savjete, tražite neka objašnjenja, rješenja, savjetujem da se obratite udruzi Petkom u pet, koju autorica vodi od 1977godine., u Zagrebu, novije i Splitu, kontakt-radio emisiji „Avantura promijene“ i drugim tiskovinama. Naravno, tu su i ostale knjige zajedničkog naslova Avanture osobne promijene. Preporučam.
Prilika koju nisam želio propustiti, podijeliti s Vama čitatelju, ono što sam provjerio u živom razgovoru, u društvu znanih ljudi, i Ljubice, kako se postaje bahat, što bahatost znači?
Ljubica Uvodić -Vranić, psihologinja, piše u svojoj knjizi da je ispraznost, nebavljenje ičime na ozbiljan način, nepromišljanje i nerad itekako pogoduju nastanku bahatosti pa onaj koji ništa ne radi nadomješta tu svoju bezvrijednost pomoću bahatosti. Slažete li se? Što mislite kada se to događa u okruženju ljudi oko vas, u ljubavi i-ili poslu. Kada svoje dijelite s tim ljudima, a za uzvrat dobivate tišinu ili još gore oni koriste vaše djelovanje kao svoje, namjerno zanemarujući i prešućujući istinu, svjesno, jeli to bahatost ili ... Sigurno ste više puta bili u takvoj situaciji. Što ste učinili ? Okrenuli leđa, propustili priliku odgovoriti? Moguće ste razmišljali, i došli do zaključka da takvi ljudi uspijevaju, baš zato jer se tako ponašaju, pa zašto ne biste i Vi? Obrasci ponašanja, okolina, nezaposlenost, osobni razlozi. Koliko treba svakome od nas da se odluči za promjenu ponašanja, od neprihvatljivog do prihvatljivog.
Evo nekoliko jasnih razmišljanja, smjernica, podsjećanja, tko su i zašto su – bahati.
Zašto su bahati ljudi bahati?
Bahati su nesigurni. Oni se izvana ponašaju sigurno tj. pretjerano sigurno.
Bahati su neuvjerljivi. Pametnijem promatraču jasno je da oni nešto skrivaju, maskiraju. Njihova je bahatost štit ili maskirna uniforma. Ispod maske nema prave vrijednosti. Da su sigurni, ne bi se toliko napuhavali, znali bi da je dovoljno reći mirno, tiho i odlučno. Istina je dovoljna.
Bahati žele skrenuti na sebe pozornost. Bahato je ponašanje uočljivo pa pomaže narcisoidnima da privuku pozornost.
Bahati troše svoju energiju na pogrešan način. Energiju koju potroše na svoje uzdizanje iznad sugovornika mogli bi korisnije upotrijebiti na obrazlaganje argumenata, ako ih imaju, ili na traženje argumenata koje još nisu našli ili fokusirali.
Bahati viču da uvjerili sebe jer ni sami ne vjeruju u ono što govore.
Bahati viču da uvjerili druge jer iz iskustva znaju da se mnogi ljudi uplaše pa se od straha prave da vjeruju bahatima. Ili im ne vjeruju, ali se pokore.
Bahati svojom bahatošću jasno pokazuju da nemaju dovoljno argumenata pa pokušavaju argumente nadoknaditi bahatim nastupom.
Bahati su antipatični čak i kada su u pravu. Lako je pomisliti: on se tako ponaša jer nije u pravu. Da jest u pravu, bio bi miran i zadovoljan. Ne tiče me se je li u pravu ili ne. Njegovo mi je ponašanje odbojno.
Nećemo reći da su bahati nekim ljudima simpatični, ali ih cijene, imponiraju im. Kakvi su to ljudi koji „padaju“ na bahate?
- Bahati
- Oni koji su (u djetinjstvu) bili emocionalno vezani za bahate.*
Bahati neuspješno prikrivaju strah
Bahati se boje da drugi ne uvide da oni nisu u pravu pa nastoje bahatošću to silom osigurati.
Bahatost može biti više ili manje izražena crta osobnosti, obrambeni mehanizam, a može nažalost biti i dio prave psihičke bolesti ili poremećaj osobnosti.
I kada nisu luđaci i psihopati, bahati se često hvataju submisivnih dobrica, a kada te dobrice prestanu submisivne (pokorne) i postanu asertivne, oni se uvrijede i počnu mrziti dobrice. Osjećaju se prevarenima i napuštenima. Napušteni zaista i postanu, ali prevareni nisu jer su zapravo oni pokušali prevariti.
Bahati se ne usude voljeti jer za ljubav treba riskirati, a kada mrziš, onda si siguran. Ili ti se tako čini.
Bahati su ljudi , gle čuda, nesretni. A čine i sve oko sebe nesretnima. Ne može se biti sretan kada si stalno „nabrijan“.
Kad si bahat-ne moraš voljeti.
Kad si bahat-ne moraš biti zahvalan.
Bahatost je manipulacija tuđim osjećajima: sada ću ja tebe srediti i pokazat ću ti gdje ti je mjesto.
Onaj koji trpi bahatost jest suhi član. Sukrivac.
Bahati uspijeva u početku. Pa ga to potiče da i dalje bude bahat. A suhi član to i dopušta. Pojam suhi član koristi se inače u bolesti ovisnosti. Suhi je onaj koji se sam ne drogira, alkoholizira, nikotinizira, ali podržava ovisnika jer ostaje uz njega i ne buni se odlučno. Tako šalje ovisniku poruku da je njegovo ponašanje, ako nije poželjno, a ono barem podnošljivo. Suhi član često preuzme krivnju na sebe. Bude čak uvjeren da je kriv i tako postane idealan, tj. subolesni partner. Ali kada idealnom partneru prekipi-onda je gotovo. Bahaćenje je raskrinkano*.
Stotinu lica bahatosti
Koliko smo takvih osoba, lica gledali. Slušali izjava i svjedočili njihovim ponašanjima, postupanjima. Koliko smo puta bili u blizini dominantnih muškaraca i žena. Gdje je granica između dominacije i bahatosti, kada su istu prešli, postali bahati. Da, nije to samo osobina muškog roda, emancipirano je to ponašanje, svuda oko nas je stotinu lica bahatosti. Treba ih raskrinkati, znati prepoznati. Oduprijeti se, znači promijeniti sebe, dati dobar primjer i drugima. Ne činite to bahato, nemojte postati bahati. Asertivnost je jedan od odgovora, nešto što uništava bahate i njihovu bahatost. Asertivnost je vještina koja omogućuje da se izborimo za svoja prava, osiguravajući da se naše mišljenje i osjećaji uzmu u obzir, a pri tom se ne narušavaju prava drugih. Sljedni je odgovor, trebamo postati sigurni, jer nesigurnost je prilika bahatima i dominantnima, a ostale odgovore potražite sami...
Vaš je to izbor i odluka- avantura osobnih promjena.
*Dijelovi teksta iz knjige „Neizgovorena pitanja i odgovori“, korišteni su s dozvolom autorice i izdavačke kuće Profil.
Pratite nas